Herijking Merkpositionering Verandert Reputatie T-Systems

De toenemende vraag naar digitale transformatiediensten en oplossingen biedt T-Systems Nederland, dochter Deutsche Telekom, enorme kansen. Een herijking van de positionering en visie op reputatie was daarbij echter noodzakelijk. WhatMatterZ ondersteunde de marketingorganisatie met deze uitdagingen.

The Challenge

De klanten van T-Systems zoals Heineken, FrieslandCampina en Shell zoeken in toenemende mate advisering en ondersteuning bij de digitale transformatie van hun operatie en business. Bijvoorbeeld om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, klantenervaringen te verbeteren of efficiencyslagen te maken. T-Systems, Europese marktleider op ICT-dienstverlening groeit flink, maar het merk werd nog onvoldoende gezien als innovator op het gebied van digitale transformatie, terwijl internationale ervaring op dit gebied enorm is. Ook wilde de organisatie meer als gesprekspartner voor de business gezien worden. Een andere positionering was daarom noodzakelijk, een duidelijke narrative naar de eigen organisatie en markt en een marketing- en thought leadership-strategie om stapsgewijs de perceptie en positie in de markt te veranderen.  

De oplossing

Gedurende een periode van zes maanden ondersteunden wij als strategische partner de marketingorganisatie bij de ontwikkeling van de strategie, processen en content. Bij de start van het project is een grondige SWOT-analyse van de lokale en internationale organisatie gemaakt op basis van interviews met het management en research. Het plan leverde een duidelijk beeld op waar de kansen liggen voor de organisatie qua positionering, segmentatie en reputatie. 

Het advies werd input voor de marketingstrategie van T-Systems en was de basis voor de interne en externe brandstory en message framework. Om de groei van digitale transformatiediensten te accelereren besloot de organisatie een aparte business unit te lanceren: Digital Solutions. WhatMatterZ ontwikkelde samen met het Sr. management van de unit de positionering, narrative en marketingstrategie voor de nieuwe business. Daarnaast ontwikkelden we samen de eerste productmarketingstrategie voor 5G Campus, een strategische marketing planning, content marketingkalender, een toekomstvisie op de marketingafdeling en boden ondersteuning bij de uitvoering van hun communicatiestrategie zoals social media blogs voor de managing director, persberichten en paid media. 

 

Het resultaat

Zoals bij veel technologiebedrijven herbergt T-Systems een schat aan kennis en ervaring over de waarde van technologie voor organisaties. Het is een onbenut merkpotentieel dat door de dagelijkse hectiek onvoldoende wordt benut en onvoldoende over gecommuniceerd wordt. Door samen met de business en marketing met een frisse blik naar markttrends te kijken, de kracht van de organisatie te bestuderen en vraag vanuit de klanten te analyseren, ontstonden er nieuwe unieke inzichten en kansen. Inzichten die de basis vormden voor de lange termijn merk-, marketing- en communicatiestrategie van T-Systems. We hielpen de organisatie ook tijdens de initiële fase van de implementatie waardoor er kon worden bijgestuurd waar nodig.  

t-mobile-letter_edited.jpg
mirjam-wamsteeker_edited.jpg

De besluitvorming over technologie-investeringen wordt bij onze klanten in toenemende mate door de business genomen. Dit heeft impact op onze merk-, go-to-marketstrategie en communicatie naar de markt. Voor zo’n forse verandering is het soms nodig om je door een externe partij bij te laten staan. Met WhatMatterZ zijn we stap voor stap het transformatieproces doorlopen en zijn flinke resultaten geboekt. Ze waren een waardevolle gesprekspartner voor marketing, communicatie en de business en namen delen van de uitvoering voor hun rekening. Daarnaast bood hun kennis van technologie en ICT-markt extra toegevoegde waarde.

Mirjam Wamsteeker, Directeur Marketing & Communicatie T-Systems Nederland