
The FreeMove Alliance
FreeMove ontwikkelt visie en 4-jarenplan voor Europese mobiele alliantie
Om ook in de komende jaren relevant te blijven, stond FreeMove voor een fundamentele vraag: wat is onze rol en toegevoegde waarde als alliantie in een snel veranderend telecomlandschap – en wat vraagt dat van onze organisatie en executiekracht? Een adviestraject met OGSM als model gaf focus, samenhang, concrete plannen en meetbare doelen.
Waar je ook ter wereld je mobiele telefoon gebruikt, ben je direct verbonden. Achter deze eenvoudige handeling gaat een complexe werkelijkheid schuil van internationale contracten, technologie, governance en wet- en regelgeving.
Deze complexiteit vormde twintig jaar geleden de aanleiding voor grote Europese mobiele operators om de handen ineen te slaan. Onder de vlag van FreeMove Alliance ontstond één loket voor multinationals die wereldwijd mobiele connectiviteit willen inkopen en beheren.​
​
Fase 1 – Analyse: strategisch scherp, operationeel relevant
De eerste fase stond in het teken van onderzoeken, analyseren en het verkrijgen van nieuwe inzichten; de basis voor de toekomstige strategische keuzes:
-
Markt- en klantanalyse: analyse van relevante marktontwikkelingen, klantbehoeften en technologische trends binnen de telecommarkt.
-
SWOT-analyse: inventarisatie van FreeMove’s sterktes en kwetsbaarheden, evenals kansen en bedreigingen in de markt –bekeken vanuit klanten én Alliance partners.
-
Right to Play: een diepgaande analyse van de kerncompetenties en marktpositie van FreeMove: waar heeft het recht én vermogen om zich verder te ontwikkelen?
Fase 2 – Ontwikkeling van de OGSM: focus op groei, executie en organisatie
Het strategietraject werd opgezet vanuit het OGSM-model,. Dit dwingt tot focus, samenhang, keuzes en meetbare executie. Met het managementteam ontwikkelden we een toekomstvisie, doelen en werd de strategie vastgelegd langs drie pijlers:
​
1. Groei & ontwikkeling
We bepaalden waar FreeMove met bestaande diensten kan groeien in bestaande en nieuwe markten, en welke proposities ontwikkeld kunnen worden om te voldoen aan de toekomstige vraag. Daarnaast ontwikkelden we een tweede groeipad gericht op de doorontwikkeling van de alliantie, waaronder uitbreiding naar andere regio’s en nieuwe partners.
2. Operational excellence
We analyseerden het operating model, besluitvorming en aansturing en kwamen met aanbevelingen. Daarnaast keken we naar vereenvoudiging, standaardisatie en digitalisering van processen en ontwikkelden we concrete verbeterinitiatieven.
3. Organisatie & mensen
De organisatiestrategie richt zich op de randvoorwaarden voor duurzame uitvoering, waaronder kennis en competenties, interne communicatie, samenwerking, continue verbeteringscultuur en aandacht voor eigenaarschap en medewerkerswelzijn.
Governance: van denken naar doen
Het proces resulteerde in 20+ concrete strategische initiatieven, elk met een duidelijke eigenaar, planning en meetbare doelstellingen.
Maar een strategie heeft pas waarde als zij wordt uitgevoerd. Daarom ontwierpen we een governance model die past bij de complexiteit van de alliantie. Zo stuurt FreeMove structureel op voortgang en prioriteiten, blijven directie, partners en klanten betrokken en worden eigenaarschap, middelen en mensen realistisch toegewezen.
Het resultaat
FreeMove beschikt nu over een strategie die niet alleen richting geeft, maar deze ook in beweging zet; verankert als manier van werken, in plaats van jaarlijks ritueel.
Meer weten over hoe OGSM jouw organisatie kan helpen om strategisch slagvaardiger te worden – én te blijven? Lees verder op onze OGSM-pagina of neem contact op met WhatMatterZ.